VAD HÄNDER?! VAR ÄR VI?! HAR VÄRLDEN GÅTT UNDER?!
Jag kan säkert svara på att vi befinner oss på den nya, fantastiska, Pittkalendern som under hela december fått stå åt sidan för Ghiblikalendern men nu är det dags att återgå till mina kalendrars ursprung och återvända hit till den där platsen där allting började. Dagen var fjortonde december 2011. jag var blott sexton år gammal och gick min första termin på gymnasiet. Vissa skulle säga att jag var en helt normal människa innan den dagen men där och då gick någonting fel när jag kollade upp Brad Pitts filmer och såg att han gjort en dålig skräckfilm vid namn Cutting Class och eftersom att min bror gjorde en kalender (jag styrs inte så slaviskt av vad han gör som det låter) så ville inte jag vara sämre och efter att ha kommit på namnet Pittkalendern hade jag egentligen inget annat val än att göra en kalender om Pittfilmer (logisk slutsats? Nja, men jag har ingen bättre förklaring) och den första filmen blev då just tidigare nämnda skräckfilm. Det blev inte jättebra egentligen men den fyllde sin funktion och en ny modern klassiker var född. Förra året skrev jag om den igen, fast lite mer djupgående och det inlägget var i min mening något bättre. Så varför ska jag skriva om den en tredje gång? Bra fråga, min gode vän.
Idag, den artonde dagen i december, fyller faktiskt William Bradley här 50 år. Det är sjukt, jag vet, men så är det och det här är ju någonting som måste firas och jag kan inte tänka mig en bättre film än hans allra första (Dark Part of the Sun brukar ibland sägas vara den första men låt oss aldrig mer nämna den filmen)? Tidigare år har jag valt stora filmer som 12 apornas armé och Mordet på Jesse James av Ynkryggen Robert Ford men i år väljer jag att vara lite mer obskyr i mitt filmval, Lite för att jag älskar att skriva om Cutting Class, men också just för att det här är en stor dag och då vill jag prata om att även storhet kommer från små begynnelser. Tidigare år har jag som gått runt handlingen lite och varit ganska restriktiv i vad jag tycker om den här filmen men i år finns det inga gränser. Krävs det en roman för att säga allt som behövs säga om den här filmen får det vara så, för det är både Pitten själv värd, men också jag själv. Without further ado tycker jag att vi kickstartar igång årets Pittkalender. Det är dags att skina igen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har sagt det två år i rad och jag säger det igen: nu är det jul och då gör man bäst i att skriva om mysiga julfilmer och som jag har sökt nu efter en som också passar in för Pittbrödets födelsedag och jag tror faktiskt att jag har hittat en, nämligen allas vår stora favoritjulfilm, Cutting Class. Den utspelar sig under sommaren och ingen nämner någonsin julen men man kan ändå känna av dess närvaro genom filmens alla 90 minuter. Filmen gjordes 1989 och regisserades av... Rospo Pallenberg? Det är alltså ett riktigt namn? Ja, okej. Hans enda andra arbete på en film var manuset till Exorcisten II: Kättaren så det är ju uppenbarligen en person som vet att göra bra film vi har att göra med här.
Filmen börjar med en totalt onödig scen med riktigt dålig 80-tals musik (som nästan låter för 80-tal för 80-talet) och en paper boy som slänger tidningar som låter som sten när de träffar marken. Varför får vi se det här? Jo, så att Paula (Jill Schoelen, mest känd för skräckfilmen The Stepfather från 1987. Kvalitet!) ska kunna gå ut och hämta den eftersom att det leder till att hon träffar sin pappa som berättar att han ska ut och jaga. Han säger bestämt till henne att hon inte får skolka (CUTTING CLASS! FATTAR DU?!). När han väl är ute och jagar skjuter någon honom med en pilbåge och där tycker jag gott att vi kan lämna hans del i handlingen. I tidningen står det också som en liten nyhet ner på kanten att en kille som mördat sin pappa släpps från mentalsjukhuset. Den här killen visar sig vara Brian Woods (Donovan Leitch, som är känd för toppfilmer som Breakin' 2: Electric Boogaloo, och är bror till skådespelerskan Ione Skye) som direkt slussas in i hennes klass utan att någon ifrågasätter det. Han är en rätt obehaglig typ som åker till en korvkiosk för att stirra på Paula och köpa korv till henne ("Åh, Brian, hur visste du att jag ville ha en sån?" "You had that look."). Han stirrar egentligen på henne lite hela tiden och det är aldrig överhuvudtaget diskret heller. Det underligaste är när hans huvud bara kommer upp från bakom ett fönster och tittar på henne. Men hon verkar i alla fall fatta tycke för honom ändå, trots hans stalkerbeteende (han säger inte ens någonting! Han bara stirrar med sin plågade blick!". Här kommer Dwight Ingalls (Brad Pitt, som är känd för att vara den enda med en riktig karriär efter den här filmen och räddar den från att var typ 0/5) in i bilden som Paulas pojkvän. Han var tydligen vän med Brain förut men inte nu längre när han håller på att stalka Paula och dessutom mördat sin pappa. Han tycker i varje fall att de ska köpa öl med hjälp av hans falska leg och vara hos Paula nu när hennes pappa är borta. Jag vill inte vara tråkig Brad, men du var 25 år 1989 och behövde nog inte ett falskt leg ens i en film där du spelar 17-åring. Efter det här sker i varje fall en massa knas och någon mördar bildläraren genom att bränna honom i en enorm ugn, men han rapporteras bara som försvunnen. Sedan sker det ett ännu underligare mord under en basketmatch (där Pitten för övrigt börjar slåss mot en spelare i motståndarlaget utan någon anledning överhuvudtaget och hinner gå ut precis innan mordet. Suspekt!) när en tjej dras ner under bänkarna där folk sitter och blir mördad tillsammans med sin pojkvän där under men ingen hör hennes skrik eftersom att klockan ringer samtidigt. Det är så långsökt att någon ska komma undan med det här mordet utan att överhuvudtaget bli upptäckt men det blir värre: ingen märker ens av liken förrän i slutet av filmen. DET ÄR SERIÖST INNE PÅ EN SKOLA SOM DE MÖRDADES! Jaja, under den här tiden fortsätter Brian bete sig konstigt så att vi ska tro att han är mördaren men så att en twist i slutet ska avslöja att det var någon annan, typ den där obehagliga vaktmästaren (för ingen High School-skräck är komplett utan en obehaglig vaktmästare). MEN OJ! BRÖST-JUMP SCARE! Eh... ja... nåväl, vi fortsätter. Ändå inte varje dag det händer.
På något sätt blir Dwight och Brian vänner igen för en kort tid utan någon som helst anledning och det leder till att Brian försvarar Dwight när matteläraren trakasserar honom på lektionen så att de båda skickas till vad jag antar är någon form av skolkurator för rektorn är det då inte. Jag vill säga att hon heter Ms. Canuck också men det känns nästan lite för Kanadapropaganda för att jag ska kunna vara helt säker. Efter att hon skällt ut de båda blir hon mördad genom att någon slår hennes huvud mot en kopiator några gånger. Var det Brian som redan nu målats upp som mördare av alla, eller är det Dwight som hittills varit en väldigt osympatisk människa och alltså vara den riktiga mördaren som ingen anat? Efter det här får vi se en konstig scen där Dwight och Paula blir utskällda av vaktmästaren för att de går på basketplanen med vanliga ytterskor och han börjar prata om hur han är den enda lärare som de behöver bry sig om, trots att han ju faktiskt är just VAKTMÄSTARE. Sedan droppar han det odödliga citatet "I'M THE CUSTODIAN OF YOUR FUCKING DESTINY!" och de går därifrån, antagligen lika förvirrade som jag.
Kopiatorn tog dock bilder när ansiktet slogs mot den så i en mycket underlig scen några minuter senare när vaktmästaren slängt allt skräp i en container flyger Brian upp ur den efter ett tag med fotot i handen och på den ser det ut som att mördaren har samma ring som Dwight! Nu måste det väl ändå vara han, trots att absolut allt pekar mot Brian egentligen? Han gör i varje fall det enda rätta som varje icke-mördare skulle gjort och går hem till Paula för att berätta men han gör det inte på vilket sätt som helst, utan väljer att bara gå in utan att hon märker det och smyga upp på henne när hon duschar. Paula blir naturligtvis rädd eftersom att han 1) är galen och 2) också är misstänkt för mordet på kuratorn men hon lugnar sig efter att han med sin lenaste av psykopatröster säger att det inte är han som är mördaren. Det här skulle vara en bra stund att visa henne bilden av mordet som kanske begåtts av hennes pojkvän men istället blir det inte så och Paula somnar MEN HAN SITTER VID HENNE HELA NATTEN!!!!!!!! Som om det inte var skrämmande nog att han nu även stirrar på henne när hon sover så är det först nu som han visar henne bilden och tänk att vakna upp till bilden av någon som blir mördad. Precis i detta då ringer passande nog Dwight till Paula och gråter över hur hans idrottslärare är elak (hans Oscarsinsats för den här filmen, alltså) men nu är ju hon rädd för honom eftersom att han KANSKE mördade en eller fler personer. Hon vill alltså inte träffa Dwight nu eftersom att han ju kan mörda även henne... så hon går till skolan där han också är. Som tur är så är det helt tomt på skolan utöver vaktmästaren och matteläraren verkar det som så ingen fara på taket alltså.
MEN SÅ KOMMER DWIGHT! Ännu en gång har Paula tur eftersom att alla dörrar in verkar vara låsta. I en liten söt scen som egentligen bara är utfyllnad nu så får vi se när idrottsläraren av någon anledning är helt ensam i idrottshallen och hoppar på en studsmatta MEN PLÖTSLIGT HAN PÅ DEN AMERIKANSKA FLAGGAN! Läs den meningen några gånger och ta in vad som precis har hänt innan du fortsätter.. Jag vet seriöst inte ens hur det här går till men på något sätt tog sig mördaren in under studsmattan, tryckte upp flaggstången och hoppas på att läraren varken någonsin skulle se honom eller flaggstången som nu sticker upp, och det gjorde han inte heller. Dessutom zoomar kameran ut så att vi kan se nästan hela hallen någon sekund efter och då finns det ingen person ens i närheten av studsmattan. Kan det vara så att ett spöke var mördaren hela tiden och varken Dwight, Brian eller den där underliga vaktmästaren är mördaren? Låt oss fortsätta titta och se! Dwight är som sagt utelåst men det betyder också att Paula är inlåst och om Dwight är inlåst... hur kan han då vara mördaren? Men bra, då har vi fått en mördare ur vägen, fast det var antagligen inte vad Rospo tänkt sig eftersom att det är ett litet tag innan det här mordmysteriet faktiskt blir löst. Hon träffar i varje fall matteläraren som direkt tror på att Dwight är mördaren och att de måste söka skydd. På något sätt vet den riktiga mördaren däremot precis var de är eftersom att han startar hög musik (ännu sämre än den som spelades i början av filmen) i varje klassrum som de springer till och tänk nu på det här: det här är 1989 och det finns absolut inga kameror någonstans men genom att vara i ett litet rum långt bort från dem vet han precis i vilket rum de är direkt de kommit dit. De stannar dock i det klassrummet där mördaren skrivit en gåta genom en ekvation till dem. Kort sagt går den ut på att om de går ut genom fel dörr kommer de bli mördade. Matteläraren tror sig lösa den men direkt de öppnat dörren blir han huggen i huvudet av en gummiyxa och håller fast den vid tinningen tills vi byter klipp och den får limmas fast på honom och han dör. Inte konstigt förresten att de gick genom fel dörr när läraren räknade helt fel och fick för sig att Tiden = hastighet delat på distans när det egentligen är tvärtom. Illa när inte ens matteläraren vet det. MEN OJ BRIAN VAR MÖRDAREN!!! DET HÄR HADE JAG ALDRIG TROTT.
Låt oss nu ta det lugnt en stund och fundera på det här. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: det här är en antitwist. Hela filmen bygger egentligen upp för att han ska vara mördaren precis som i alla andra dåliga b-skräckfilmer och på så sätt ska man tro att det är någon annan mördare eftersom att det är liiite för uppenbart. En vanlig film skulle göra så och man skulle kanske bli lite överraskad över vem det faktiskt var men här väljer man att istället göra en twist av twisten, alltså en antitwist. Det uppenbara är det som händer och man tänker liksom bara "jaha? Ja, men det var ju väntat". Tänk nu också på att det bara var för SEX (6!) minuter sedan som Brian sa till henne att han inte var mördaren och visade Dwights ring och allt. Varför gick han igenom det här bara för att mörda henne dagen efter? Det går inte alls ihop! INTE ALLS!
H E R R E G U D! Han börjar prata om att han vill mörda genom tiden, i dåtid, i nutid och i framtid. Ändra historien på något sätt. Ingen förstår sig på det här och antagligen inte ens Rospo själv så han försöker mörda Paula genom att strypa henne istället men då kommer Dwight till hennes undsättning och slår upp dörren, puttar undan Brian och de båda springer därifrån! Då droppar Brian filmens andra odödliga citat i form av "YOU'RE A YANKEE DOODLE DOO... TOO; YOU TWO... MUST... KILL... OR DIE!" och han skriker det verkligen. Sedan försöker Brad göra en natriumbomb och spränga Brian med den (this took a tuuuuuuuurn!) eftersom att vi i början av filmen fick lära oss att det går att göra men då droppas ännu ett odödligt citat från Brian "THAT WASN'T SODIUM! IT WAS JUST... A ROCK!!!". Det är ju otroligt hur mycket mer nöje han ger mig som mördare än obehaglig stalker. På något sätt hamnar de nere i en slöjdsal och Dwian börjar slåss mot varandra med olika redskap. Brian får dock övertaget när Paula är en värdelös hjälp och råkar dra ur sladden till Dwights... redskap. Jag vet seriöst inte alls vad det är för någonting. Det är inte riktigt en såg men inte riktigt heller en skoputs. Som tur är så väljer Brian då att slänga sitt vapen istället för att döda Brian och försvinner för en sekund för att sedan DRA MED SIG DWIGHT MED EN TÅNG och börjar krossa hans huvud med en sån där tving som man har på träslöjden om inte Paula gör precis som han vill. Fast vänta... han ville tidigare mörda henne och nu vill han typ våldta henne istället. Som tur är så är Brian ganska korkad så Paula säger ba " Yo Brian, kan du blunda medan jag klär av mig" och medan han blundar slår hon in en hammare i huvudet på honom, vilket i sig borde lobotomerat honom eftersom att den faktiskt fastnar där inne men Rospo ville mer och väljer därför att låta honom backa in i ett runt som snurrar sågblad, du vet ett sånt som man brukar såga timmer med. Lite konstigt att det får finnas helt oskyddad på en skola. Men då var alltså Brad död och Dwight räddas av Paula i sista sekunden. Vaktmästaren kommer också och säger att det är hans nöje att städa upp efter dem och bevisar där att även han borde fängslas. Alla misstankar mot Dwight släpps och de kör lyckligt hem till Paula. MEN VÄNTA!
Jag har ju undvikit pappan under hela filmens gång men så här gick det alltså med honom: han blev skjuten av en pil, betedde sig som om han var döende, var i närheten av hans dotters klass när de var ute i naturen men absolut ingen märkte honom, försökte på egen hand gå hem (trots att han ska vara döende) och där är vi nu. Han stapplar ner på en motorväg och det precis när Paula och Dwight är på vägen men när de ska bromsa in märker Dwight att bromsarna är trasiga! Så det var det Brian menade med att han ville döda i framtiden också, att han först skulle dö och sedan döda dem genom någonting han gjort för säkert flera dagar sedan och antagligen ändå borde märkts! Precis som med antitwisten blir det här däremot ett antiproblem nästan eftersom att allting Dwight behöver göra är stänga av motorn och göra en häftig sladd så stannar bilen precis framför pappan. Det är som att mjölken är slut och allt du måste göra för att få ny är att gå och köpa den. Lite jobbigt kanske men verkligen ingenting att bli upprörd över. Sedan visar pappan inga tecken på skada överhuvudtaget och frågar lite skämtsamt om hon skolkar. SLUUUUUUT!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad ska jag säga om den här filmen som inte redan sagts liksom? Den är jättedålig och det ska alla veta vid det här laget. Musiken är usel, allting är jättefult och skådespeleriet från ungefär alla utom Pitten själv är på samma nivå som filmerna jag gjorde när jag var tolv. Handlingen går sällan heller ihop men jag bryr mig inte riktigt för det är som inte därför man ser Cutting Class. Fast vid närmare eftertanke... varför ser man ens Cutting Class? Jag har sett den här filmen två gånger nu (en gång på lucia 2011 och en gång idag) och vet fortfarande inte riktigt varför man ska se den om inte för att göra en Pittkalender. Den är egentligen inte någonsin rolig förutom vissa citat i filmen och den är inte överhuvudtaget läskig så även som skräckfilm misslyckas den totalt. Det skulle väl vara för att få se en ung Brad Pitt då antar jag för annars har den här filmen inga andra meriter att leva på. Men ändå älskar jag den lite. Det är som att den var så dålig att det gick runt och den blev bra, men så fortsatte det och den blev dålig igen för att stanna någonstans på ganska dålig, men ändå underhållande. Den totala mitten alltså. Den är så bra men ändå så dålig. Den är långsam, den är jättesnabb. Den har massor av logiska luckor, den har... nä förresten, det finns ingen logik alls. 1/5 egentligen men jag börjar känna att julen är nära så för första gången någonsin ger jag den här filmen 2/5 men frågar du mig imorgon lär det bli en etta igen för då ska jag vara fylld av hat som sig bör. Hat och besvikelse över vad jag gjort av mitt liv. Pittkalendern liksom, vad är det? Skulle jag inte må bättre av att kanske vara med andra personer i min ålder och kanske se lite av världen istället för att bara sitt här inne och skriva lite surt om en film som ingen bryr sig om? VAD HAR JAG GJORT AV MITT LIV :'(?!
Ja just det, Cutting Class är också världens sämsta ordvits. FÖR DET KAN BETYDA BÅDA SKOLK OCH ATT FOLK BLIR MÖRDADE PÅ SKOLAN! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Åh, den här filmen har knäckt mig...
Jag vill inte chockera någon nu, men hela Cutting Class finns faktiskt på youtube ("VA?! FINNS DEN SUCCÉFILMEN PÅ YOUTUBE?!") och allvarligt talat är det nog det lättaste sättet att se den på, även om kvaliteten är usel för jag tvivlar på att man kan ladda ner den (vilket du såklart ändå inte ska göra, din tjyv där) och den lär väl finnas att köpa endast i någon ensam marockans källare på LaserDisc. Men alltså, du gör nog bäst i att inte se den alls. Det känns bra att vara tillbaka.
"Some People Would Kill To Fit In". More like, some movies would kill to be goodAMIRIGHT?!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar