Nu har väl ändå de flesta fått jullov? Jag har åtminstone fått det och kanske en människa till så vi säger att alla har det nu. Under dagar som denna vill jag ju komma upp med någonting som verkligen skriker "JULLOV, DIN DJÄVEL!" och så tänkte jag "men Jesper, vad gör man mest under första dagen av jullovet och älskar varje sekund av det? Men såklart, man tittar ju på reklam hela dygnet!", så idag ska vi kolla igenom de fyra japanska reklamerna Brad Pitt (eller Buratto Pitto, som IMDB påstår är en alternativ stavning av hans namn) varit med i under åren. Förra året pratade jag om Chanel N° 5 och jag skulle kunna prata om den i timmar men i år blir det alltså några andra, mindre kända reklamer. Nu kör viiiiiiiii!!!!! Och ja, jag tänker för mig själv i tredje person.
-------------------------------------------------------------
Vår första reklam för dagen är för Edwin Jeans och för den som inte har full koll på japans olika företag så är Edwin alltså ett japanskt klädmärke. Jag vill säga att jag förstår reklamen, men det gör jag inte. Den börjar med att en bil kör fort på en väg och siffrorna 503 syns på bilden som en vattenstämpel. Är det en gata? Nej, det är det inte. 503 är faktiskt byxmodellen. Sedan får vi se att en jätteblonderad Brad Pitt sitter i bilen och som den idiiot han är har han valt att smutsa ner sina fönster med någon form av skovax så att han inte ser någonting. Han inser snart hur farligt det är att köra i den hastigheten utan att ha någon form av vy så han stannar bilen och går ut. Bilden fokuserar dock mer på hans skor än byxorna och det är ju inte jättebra.
Det här är verkligen ett 15 sekunder av "VA". Den börjar, och den slutar men jag förstår som ingenting under tiden. Varför har Pitten gjort en så underlig reklam? Jag trodde att alla hans reklamer var helt normala och lätta att förstå. Jaja, tre reklamer kvar så vi går vidare direkt!
Här är reklamen förresten om du vill se den härligheten: Edwin Jeans feat. Pitten!
VAD HÄNDE?! Det här var ju rena Lost Highway fast jättesnabbt! Jaja, vi går vidare. Intervjun i slutet av reklamen får förresten Pitten att verka jättekorkad, vilket han verkligen inte verkar vara i andra intervjuer så jag vet inte vad som hände...
Här är reklamen i varje fall (och skapandet av den, av någon anledning): INTEGRA NOTTEGRA HONDA!
Nästa reklam är Evance Rolex som, för den lagt åt det hållet, är en väldigt fin klocka. Reklamen är som tur är något lugnare än den förra och börjar med att Brad Pitt vaknar och kollar på sin rolex MEN SER TILL SIN FASA ATT HAN FÖRSOVIT SIG. Tyvärr tar han med sig sin klocka in på badrummet och när han gör världens mest onaturliga rörelse med sin hand (för inte kan han väl försökt ta upp den på det där sättet) så slår han ner den på golvet och det kan ju säkert leda till att en klocka förstörs. Som tur är så behöver vi aldrig få veta detta eftersom att det var en mycket tam mardröm som Bradisse drömde ihop och även om han kanske försov sig i verkligheten är han väldigt glad över att klockan inte är trasig och sover vidare. Och det här alltså på mindre än 15 sekunder.
Utöver Brad Pitt själv känns ju det här som den billigaste reklamen man kan göra. Filma en säng, filma ett badrum, KLART. Den är ju inte dålig utan gör sitt jobb med att göra reklam för både en klocka och Brad Pitt men den är ju rätt trist utöver handrörelsen som slår ner klockan. Trots att det är den kortaste reklamen hittills så är det faktiskt den som är lättast att förstå och det säger ju en del om Bradens japanska reklamfilmer. MEN VAD ÄR DET FÖR MUSIK SOM SPELAS?! DET ÄR SOM ATT HELVETETS VÄRSTA DEMONER SPELADE IN TRÄNINGSMUSIK!!!!!!!
Nåväl, vill du se den här ganska japanska reklamen kan du göra det här: Brad Pitt krossar klockor!
Jag skulle vilja förklara den här reklamen men jag fattar som ingenting. Jag vet inet ens vad Roots Coffee är! Typ nedkylt kaffe på burk? Och det får Brad Pitt att, på det japanska kontor han jobbar, rulla iväg kopiatorn och putta ner den för en trappa så att den förstörs? Fast nej, det är ju inte en kopiator utan det mer kända kontorsredskapet PC load letter. Hade jag varit på ett skojfriskt humör och skrivit den här kalendern på engelska hade jag sagt "I'm rooting for him getting fired" men nu är jag varken eller.
Den här reklamen är fjorton sekunder av mig som inte fattar någonting. Jag är så fruktansvärt förvirrad nu. Varför är Brad Pitt med i den här reklamen? Varför tar han ut det papper från den förstörda "kopiatorn"? Ett papper som dessutom förvandlas till produkten? Gud vet att jag inte förstår någonting. Herre min skapare. Det här är Brad Pitts Mulholland Drive, blandat med lite Office Space.
Vill du se den här galenskapen i all sin prakt kan du göra det här: David Lynch's Brad Pitt: A Japanese commercial story
-------------------------------------------------------------
Hittills under årets kalender har Pitt Bradlington spelat High School-elev/misstänkt mördare och... ja, det är ju faktiskt allt. Men idag har han alltså spelat underliga versioner av sig själv (antar jag) som har lite kvalitetstid i Japan som antingen bilförare, sjusovare eller kontorsarbetare. Han har inga repliker i någon av replikerna, vilket kanske är rimligt med tanke på att de är japanska. Det leder dock också till att jag inte alls förstår dem överhuvudtaget men vad spelar det för roll när man får nöjet titta på Brad? Ingen säger jag. Det spelar ingen roll alls.
Det finns faktiskt fler japanska reklamer med alla vår favoritpitt, åtminstone från Edwin men jag känner att vi slutar där för fyra reklamer är allt jag kan hantera innan min hjärna exploderar av det som händer i reklamerna. Kort sagt kan jag säga om dessa fyra att japanerna är galna och att Brad Pitt av någon anledning gjort flera japanska reklamer och jag förstår inte alls riktigt varför. Hoppas han fick bra betalt åtminstone och att bara hans närvaro ökade försäljningen markant, till skillnad från i Cutting Class där hans lön var $12 000 (fast han kanske inte förtjänade så jättemycket mer än så). Däremot måste jag ju säga att jag är väldigt imponerad över hur man kan göra såpass ändå okej reklamer och ha en så kort längd på alla. Jag försökte göra en reklam i tvåan för ett skolarbete men det slutade som en tre minuter lång kortfilm om grupptryck och dragkamp så det är verkligen inte lätt. Eller så är jag en idiot.
Nä alltså, jag kan inte stå emot...
It's not a journey
Every journey ends but we go on
The world turns and we turn with it
Plans disappear, dreams take over
But wherever I go, there you are; my luck, my faith, my fortune.
CHANEL N°5.
Inevitable.
...VA?!
Det finns så mycket man kan säga men jag har redan gjort det en gång tidigare så nu är det din tur att fundera. Vad är egentligen poängen? Är Brad Pitt faktiskt kär i en damparfym? Det finns många slutsatser man kan dra här. Men medan du gör det ska jag ta det lugnt, njuta av mitt lov och fundera på morgondagens kalender. Nä ni mina vänner, vi ses imorgon!
Chanel N°5 del 2, den ännu underligare reklamfilmen med Pittröst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar